• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Sefa Saygılı
Sefa Saygılı
TÜM YAZILARI
07 Aralık 2019

Harika bedenimiz

Vücudumuz elbette tepeden tırnağa harikalar yumağıdır. Hiçbir şey sebepsiz yaratılmamıştır ve her organımızın var olma hikmeti vardır. Önceleri “Bu organ evrimin eseri. Henüz evrim rol biçmemiş” denilen sıradan organlarımızın bile çok önemli fonksiyonları olduğu, eksikliğinde belirgin aksamaların ve rahatsızlıkların ortaya çıktığı görüldü.

Vücudumuzu iç iskelet yapımız destekler ve bu yapının parçaları bizi korur. Ayrıca başka korunma yollarımız da vardır. Tehlikeden kaçmak için gereken yüksek bir hareket yeteneği ve bizi değişik hava şartlarına karşı bağımsız kılan değişmez (sabit) bir vücut ısısı da bu korunma vasıtalarındandır.

Organlarımıza gelince: Sindirim, dolaşım ve solunum sistemlerinin çok hassas organlar (akciğer, mide, karaciğer, kalp gibi) karın ve göğüs kafesinin içinde güvenli bir şekilde korunurlar.

Beyin, vücudumuzun en fazla zedelenebilecek ve en önemli organımız olarak en iyi ve mükemmel şekilde korunur. Kalın kemikten sağlam bir kafatası içinde ayrı olarak korunacak tarzda yer alır. Beyin çevresinde bulunan duyu organları (göz, kulak ve burun) yüksekteki konumları sayesinde iyi bir görme, işitme ve koklama yeteneği sağlarlar.

Göz kapakları ve kirpikler, kafatasına gömülerek zaten korunmuş olan gözlerin ikinci koruyucusudurlar. Yağmura, toza ve daha başka tehlikelere karşı oldukça hassas olan bu organımızı korurlar.

Kemikten yapılmış olan omurga, omuriliği sarar ve korur. Omurganın zedelenmesi durumunda ciddi sağlık problemlerinin ortaya çıktığını göz önüne alırsak bu koruma bizde hayranlık uyandıracaktır.

Kalın kas tabakası, sindirim sistemini sararak darbelere karşı muhafaza eder.

Serin kalmak için vücut dışında bulunması gereken testisler (erbezleri) korumalı bir şekilde bacakların arasında yer alır.

Derimiz, altında bulunan nazik dokuları darbelere, bakteri (mikrop) bulaşmasına, güneş ışığındaki ultraviyole ışınlarına karşı korur ve dokuların kurumasını önler. Çabuk aşınma oluşan yerlerde, özellikle de topuk ve avuç içindeki üst derinin (epiderm) kalın olması ilginçtir.

Vücudumuzdaki inceden inceye ayarlanmış olan bu harika koruyucu sistem mükemmeldir ve akıl sahiplerinde hayranlık uyandırmaması mümkün değildir.

Günlük geçici aktüalitenin peşinde koşarken lütfen biraz da var oluşumuz üzerinde düşünelim ve bizi akıl ve iman sahibi olarak yarattığı için Rabbimize şükredelim.

FAYDALI DİYETLERİN 

ORTAK YANLARI

Günümüzde obezite ve şişmanlık büyük problem. Pek çok kişi diyet yapıyor, kilo vermek için önemli miktar paralar harcıyor. Forma girmek hemen herkesi hedefi haline geldi.

Bu yüzden çok çeşitli diyetler piyasada dolaşıyor, gündeme yeni diyetler giriyor ve moda olarak yayılıyor, bir süre sonra uygulanmaz oluyor veya bazıları gözden düşüyor.

Düşük yağlı, yağı serbest, karbonhidratı azaltan veya düşük tutan diyetler, yüksek proteinli veya kısıtlı olan onlarca çeşit…

Atkins, Ornish, Dash, Akdeniz Diyeti, Taş Devri Diyeti, açlık diyeti, oruç diyeti, meyve suyu diyeti, sebze diyeti gibi saymakla bitmeyecek diyetler ortalıkta boy gösteriyor. Kimi proteini kısıtlarken bazıları yağı serbest bırakıyor. Bakıyorsunuz meyve serbest diyen de var, oldukça azaltan da.

Tavsiye edilen beslenme düzenlerinin kimileri yapanlara açıkça kalori alımlarını kısıtlarken bazısı açıkça kalori alımını serbest bırakıyor. 

Bazıları kuru yemişleri kalori bombası görüp kısıtlarken kimi “olmazsa olmaz” görüyor ve sağlıklı beslenme için ısrarla öneriyor.

Ekmek konusunda da ayrılıklar var. Balı da kimi diyetler yasaklıyor, kimisi de kısıtlıyor veya serbest bırakıyor.

Bir de moda olma durumu var, diyetlerin biri parlıyor ve bakıyorsunuz bütün dünyaya yayılıyor. Sonra etkinliği bitiyor, bir başka diyet türü gözde hele geliyor.

Tüm bu çelişkilerin, zıt bakış açılarının hesaba katılmasıyla kilo vermek isteyenler nasıl bir yol takip etmeli? Üstelik bu diyet sağlıklı beslenmeye de önem göstermeli. 

İşte bütün faydalı diyetlerde mevcut olan ortak prensipler:

• Erişkinlerin günlük kalori alımlarının yaklaşık % 45-65 kadarının karbonhidratlardan, % 10-35 kadarının proteinlerden ve % 20-35 kadarının da yağlardan oluşması gerekiyor.

• Beslenme şekilleri ağırlıklı olarak sebzelere yer vermeli.

• Rafine şekerlerden ve mamullerinden kesinlikle uzak durulmalı.

• İşlenmiş tahıllar yerine tam (komple) un tercih edilmeli.

• Hepsinden de önemlisi yiyecek kısıtlamasına gidilmeli; acıkmadan sofraya oturulmamalı ve doymadan sofradan kalkılmalı.

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Hüseyin Aksoy

Davutoğlu veya bilmem kimi günah keçisi ilan ederek hic
  • Yanıtla

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı