• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Halil Kışlacık
Halil Kışlacık
TÜM YAZILARI
29 Eylül 2019

Yükü yaymazsak yine yaşarız...

İstanbul’daki deprem korkuttu ama çok şükür büyük bir hasar olmadan atlatıldı.

Fakat özellikle iletişimde yaşanan sıkıntılar, hizmet sağlayıcıların prestijine orta şiddette bir hasar vermeyi başardı...

Baştan söyleyeyim, nasıl bir altyapı yatırımı olursa olsun, böyle bir afet anında ilk bir saat bireysel kullanıcılar arasındaki iletişimin sağlanamaması normaldir.

Sektör içinden bir arkadaşım deprem günü konuyla ilgili bir bilgi notu ulaştırdı bana... Okurların da bilmesi gerektiğini düşünerek, burada özetliyorum.

“Şebekelerin teknik altyapısında iki tür kullanıcı kısıtı bulunur:

1- Toplam kullanıcı kapasitesi.

2- Toplam eş zamanlı kullanıcı kapasitesi.

Toplam kullanıcı kapasitesi 1 milyar bile olabilir, bu çok zor birşey değil. Ancak eş zamanlı kullanıcı kapasitesi esas maliyeti oluşturan kısım ve ciddi fiziki altyapı ister.

Aynı anda 10 milyon kullanıcı gibi bir kapasite var ise, 10 milyon birinci kullanıcı servis alamaz.

Aynı anda 100 kişiye yemek verme kapasitesi olan bir restoran, günde 10 bin kişiye yemek verebilir. Ama aynı anda 101. kişi geldiğinde yemek yiyemez. 

Çözüm, teknik altyapıyı genişletmekte... Ancak bunlar inanılmaz maliyetler. Dünyada da bu aynı anda kullanma kapasitesini toplam kullanıcı kapasitesine eşitleyen az sayıda ülke ve operatör var.”

Düşünün ki İstanbul’daki insanların yüzde 70’i aynı anda evdeki bir musluğu açıyor. İstanbul’un suyunu bitiremezsiniz ama belli bir noktadan itibaren sistem bu durumu destekleyemez hale gelir, sular kesilmeye başlar.

Suyun hatlarda hazır beklediği bir şebekede bile bu sorunlar yaşanırken, sesli görüşme operatörlerinin sorun yaşamaması mümkün değil...

En büyük tepkiyi Türk Telekom çekti, yaklaşık 8 saat hizmette kesintiler yaşandı, firma 4 açıklama yaptı üst üste, en son da bütün kullanıcılara özür mahiyetinde iki ay boyunca ek 5 GB internet hediye etti.

Peki, bunun yerine, VoWiFi hizmetini kullanıma sunsaydı nasıl olurdu?

VoWiFi, telefonun baz istasyonundan sinyal alamaması durumunda, telefonun WiFi bağlantısı üzerinden operatörün sistemine bağlanmasına ve sesli görüşme yapmasına imkan veriyor. Tabii telefonunuzun da bu özelliği desteklemesi gerekiyor. Turkcell ve Vodafone bu hizmeti veriyor ama maalesef Türk Telekom henüz bu noktada adım atmadı.

Üstelik Türk Telekom, internet üzerinden gelecek iletişimi karşılayabilme açısından bu iki firmadan daha avantajlı.

Bu sistem de elbette yoğun talep altında tekleyecektir ama yükü yaymak adına küçük de olsa bir adımdır...

Sadece operatörler değil, WhatsApp gibi uygulamalar da yoğun talebe karşılık veremedi. Böyle anlar için, özellikle ilk ulaşılmak istenenler arasında aslında ikinci bir uygulama bulundurmak da mantıklı bir hareket. 

Viber, Skype ve Google Duo önemli alternatifler, aklınızda bulunsun...

2007 yılında Çapa Tıp’ın taşınması teklif edilmiş, üniversitenin akademik kurulu bunu reddetmişti...

Bazı üniversitelerin fiziki ve idari imkanlarının artık mevcut yükü kaldıramaması sebebiyle 2018 başında üniversitelerin bölünmesi yönünde bir adım atılmıştı. Bir çık üniversitenin yanında Çapa Tıp öğrenci ve hocaları da eyleme başlamış, “Bizim böyle sıkıntılarımız yok, karışmayın bize” demişlerdi. 

Şimdi aynı Çapa Tıp’ın öğrenci ve hocaları, “Binada çatlaklar var, girmek istemiyoruz” diye eylem yapmışlar...

Talepleri, “Binalarımız yerinde yenilensin”miş... 

E yenileyin o zaman?

“Çok büyüdünüz, yönetilemiyorsunuz” denilince arıza çıkarıyorsunuz ama kendi binanızı yenilemek için devletten destek bekliyorsunuz...

Bu nasıl iş?

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Mustafa

Hey müslümanlar ve müslümanım diyenler akıllı telefonunuzda kaç kuran meali var. Konuşurken ağız dolusu elhamdülillah diyenler, ömrümüz bitiyor hiç kitabullahınızı okudunuz mu.
  • Yanıtla

Ahmet

99 dan bu yana ödediğimiz özel iletişim vergi tutarı ne kadar? Bu para nerede? Nereye harcandı? Maliyet bahane değil? Gazeteci olarak bunu araştırma gereği duydunuz mu? Okurlar olarak bizi bilgilendirir seniz memnun oluruz.
  • Yanıtla

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23