• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
8
Kâfir veya günahkara neden selam verilmez?

2021-05-21 23:16:31
Kâfir veya günahkara neden selam verilmez?

Selâm; barış, rahatlık, esenlik; Müslümanların birbirleriyle karşılaştıkları zaman, karşılıklı olarak sağlık ve esenlik dileklerini sunmaları, yani birinin diğerine "Selâmün aleyküm" (Selâm sizin üzerinize olsun, Allah her türlü kazâdan ve beladan korusun!) demesi; diğerinin ise: "Ve aleykümü's-selâm ve rahmetullahi ve berekatüh" (Allah'ın selâmı, rahmet ve bereketi sizin de üzerinize olsun!) şeklinde cevap vermesi anlamına gelen bir İslam ahlakı terimi. Müslümanlar arasında, bir dostluk ve iyi niyet işareti olan selâmı vermek sünnet; almak ise farzdır.

#1
Foto - Hz. Peygamber (s.a.s)'in selâm ile ilgili hüküm ve talimatı şöyledir:

Hz. Peygamber (s.a.s)'in selâm ile ilgili hüküm ve talimatı şöyledir: "Küçükler büyüklere, binekli atlı veya arabalı olanlar yayalara, yürüyenler, oturanlara; arkadan gelenler yetişince öndekilere; iki grup karşılaştığı zaman, az olanlar çok olanlara önce selam verirler." (Buhârî, İsti'zân, 4-7; Müslim, Selâm, I).

#2
Foto - Hz. Peygamber (s.a.s) de, birçok hadislerinde selamın önemi ve yaygınlaştırılmasının gereği üzerinde durmuştur. Bir sahabi Hz. Peygamber (s.a.s)'e:

Hz. Peygamber (s.a.s) de, birçok hadislerinde selamın önemi ve yaygınlaştırılmasının gereği üzerinde durmuştur. Bir sahabi Hz. Peygamber (s.a.s)'e: "İslamın hangi işi daha hayırlıdır?" diye sorduğunda, Rasûlüllah şöyle buyurmuştur: "Yemek yedirmen, tanıdığına ve tanımadığına selam vermendir." (Buhari, İman, 6-20) Peki, Allah'ı açıktan inkâr eden kafirlere ve günah işleme durumunda olan müslümanlara selam verilir mi?..

#3
Foto - Öncelikle ifade edelim ki, günah işlerken selam verilmez, yoksa bir Müslüman günahkar da olsa, her hangi bir günahı işlemezken selam verilir. Soruda ifade edilen durumlar günahı işlediği andaki hallere aittir.

Öncelikle ifade edelim ki, günah işlerken selam verilmez, yoksa bir Müslüman günahkar da olsa, her hangi bir günahı işlemezken selam verilir. Soruda ifade edilen durumlar günahı işlediği andaki hallere aittir.

#4
Foto - 1) Selam, bir anlamda muhatap olan kimseye Allah’ın rahmetini, himayesini, emniyet ve selametini istemek demektir. Bu sebeple bu lütuflara layık olmayan kâfirlere selam vermek doğru görülmemiştir. a) İslam’da esas olan küfür ve günah hasletine karşı olmaktır. Ancak, selamın kimlere verileceğine veya verilmeyeceğine dair yorumlar birer içtihat mahsulüdür. Bu sebeple konuyla ilgili farklı yorumlar yapılmıştır. Bununla beraber, sahih hadiste Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur: “Yahudilere de Hristiyanlara da önce siz selam vermeyin.” (Müslim, Selam 13)

1) Selam, bir anlamda muhatap olan kimseye Allah’ın rahmetini, himayesini, emniyet ve selametini istemek demektir. Bu sebeple bu lütuflara layık olmayan kâfirlere selam vermek doğru görülmemiştir. a) İslam’da esas olan küfür ve günah hasletine karşı olmaktır. Ancak, selamın kimlere verileceğine veya verilmeyeceğine dair yorumlar birer içtihat mahsulüdür. Bu sebeple konuyla ilgili farklı yorumlar yapılmıştır. Bununla beraber, sahih hadiste Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur: “Yahudilere de Hristiyanlara da önce siz selam vermeyin.” (Müslim, Selam 13)

#5
Foto - Ve yine şöyle buyurmuştur: “Ehl-i kitaptan size selam veren olursa, cevap olarak siz de ‘ve aleyküm’ deyin” (Buhârî, İsti’zân 22, Mürteddîn 4; Müslim, Selâm 6–9) Bu hüküm ehl-i kitap olmayan kafirler için elbette daha da geçerlidir.

Ve yine şöyle buyurmuştur: “Ehl-i kitaptan size selam veren olursa, cevap olarak siz de ‘ve aleyküm’ deyin” (Buhârî, İsti’zân 22, Mürteddîn 4; Müslim, Selâm 6–9) Bu hüküm ehl-i kitap olmayan kafirler için elbette daha da geçerlidir.

#6
Foto - b) Selam, Müslümanın Müslüman üzerindeki haklarından biridir. Büyük günah işlemiş de olsa kişiyi imandan çıkarmaz ve bu hakkı iptal etmez. c) Selamın verilmediği bazı günahkarlar, günahları açıktan işleyen, insanları onlara yönlendiren, İslam toplumunda fuhşun, isyanların yayılmasına çalışan kimselerdir. Bu da eğer selam vermemekte bir fayda, bir maslahat olacaksa bu yapılır. Şayet bu selamsızlık muhataba bir fayda vermeyecekse, örneğin bu işten vaz geçmesine, tövbe etmesine vesile olmayacaksa, selam vermekte bir sakınca yoktur. d) Küçük günah işleyenlere karşı selam vermemek gibi zecri bir tedbir yoktur. Çünkü küçük günahlardan tamamen uzak olan çok azdır. Büyük günah işleyenlere de -suçun işlendiği esnada- selam vermek mekruh görülmüştür. Daha sonra verilebilir. (bk. Fetava en-Nur ala’d-dereb, 1/372-374)

b) Selam, Müslümanın Müslüman üzerindeki haklarından biridir. Büyük günah işlemiş de olsa kişiyi imandan çıkarmaz ve bu hakkı iptal etmez. c) Selamın verilmediği bazı günahkarlar, günahları açıktan işleyen, insanları onlara yönlendiren, İslam toplumunda fuhşun, isyanların yayılmasına çalışan kimselerdir. Bu da eğer selam vermemekte bir fayda, bir maslahat olacaksa bu yapılır. Şayet bu selamsızlık muhataba bir fayda vermeyecekse, örneğin bu işten vaz geçmesine, tövbe etmesine vesile olmayacaksa, selam vermekte bir sakınca yoktur. d) Küçük günah işleyenlere karşı selam vermemek gibi zecri bir tedbir yoktur. Çünkü küçük günahlardan tamamen uzak olan çok azdır. Büyük günah işleyenlere de -suçun işlendiği esnada- selam vermek mekruh görülmüştür. Daha sonra verilebilir. (bk. Fetava en-Nur ala’d-dereb, 1/372-374)

#7
Foto - 2) “Bir kafir futbolcuyu, oyuncuyu, şarkıcıyı sevmek haram veya küfür müdür?” sorusuna gelince: İslam’da bir kafiri kafir olduğu için sevmek haram olduğu gibi, dinden çıkma riskini de taşıyor. Çünkü bu takdirde, kişi Kuran’a göre yanlış ve batıl olan ve küfür sayılan bir vasfı sevmiş olur ki çok tehlikelidir. Dini, fikri açıdan değil de sadece dünyevi bazı iyiliklerden ötürü bir kâfiri sevmek, onunla ticaret etmek, komşu ise, komşuluk hakkını vermek, hediyeleşmek, haram olmasının ötesinde, Müslümanın bir görevidir. 3) Mana itibariyle bu anlamda bir sakınca yoktur, içinden İslam dinine girmesi anlamında selam diyebilir. Bununla beraber, mealini verdiğimiz hadis-i şerife de dikkat etmekte fayda vardır. Bu sebeple, ilgili duayı “selam” şeklinde değil de başka bir dua olarak hidayetini istemek

2) “Bir kafir futbolcuyu, oyuncuyu, şarkıcıyı sevmek haram veya küfür müdür?” sorusuna gelince: İslam’da bir kafiri kafir olduğu için sevmek haram olduğu gibi, dinden çıkma riskini de taşıyor. Çünkü bu takdirde, kişi Kuran’a göre yanlış ve batıl olan ve küfür sayılan bir vasfı sevmiş olur ki çok tehlikelidir. Dini, fikri açıdan değil de sadece dünyevi bazı iyiliklerden ötürü bir kâfiri sevmek, onunla ticaret etmek, komşu ise, komşuluk hakkını vermek, hediyeleşmek, haram olmasının ötesinde, Müslümanın bir görevidir. 3) Mana itibariyle bu anlamda bir sakınca yoktur, içinden İslam dinine girmesi anlamında selam diyebilir. Bununla beraber, mealini verdiğimiz hadis-i şerife de dikkat etmekte fayda vardır. Bu sebeple, ilgili duayı “selam” şeklinde değil de başka bir dua olarak hidayetini istemek

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

Yaay İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23