• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
12
CHP ne ima ediyor?

2020-12-01 18:20:13
CHP ne ima ediyor? "Tek parti iktidarı, uçak fabrikasını Almanlara peşkeş mi çekti?"

Tek parti döneminde Kayseri'de kurulan, daha sonra CHP tarafından kapatılan TOMTAŞ'ı Almanlarla birlikte kurulduğu ortaya çıktı. Katar'ın Tank Palet Fabrikası'nın işletme hakkına ortak olması nedeniyle "Tank Palet Fabrikası Katar'a peşkeş çekildi" diyecek kadar şuurunu yitiren CHP, "Tek parti yönetimi Almanlara uçak fabrikasını peşkeş çekti" imasında bulunuyor.

#1
Foto - Altay Tankı'nın işletme hakkını elinde bulunduran Koç Holding'e bağlı OTOKAR A.Ş'nin yıllardır üretimi için ayak sürümesine ses çıkarmayan CHP, işletme hakkının 25 yıllığına Katar'ın yarı ortaklığı bulunan BMC'ye verilmesine ateş püskürüyor.

Altay Tankı'nın işletme hakkını elinde bulunduran Koç Holding'e bağlı OTOKAR A.Ş'nin yıllardır üretimi için ayak sürümesine ses çıkarmayan CHP, işletme hakkının 25 yıllığına Katar'ın yarı ortaklığı bulunan BMC'ye verilmesine ateş püskürüyor.

#2
Foto - Son olarak gözü dönen CHP'li Ali Mahir Başarır'ın

Son olarak gözü dönen CHP'li Ali Mahir Başarır'ın "Türk ordusu satılmıştır" diyecek kadar hezeyan dolu ifadeler kullanması büyük tepkiye neden oldu.

#3
Foto - TEK PARTİ YÖNETİMİ DE YERLİ UÇAK FABRİKASININ YÜZDE 49'UNU ALMANLARA VERMİŞ - Tek parti yönetiminin de 6 Ekim 1926'da açılan Türkiye'nin ilk uçak fabrikası TOMTAŞ'ı, yarıya yakın hisse verdiği Almanlarla birlikte kurduğu belirlendi. CHP'nin imasına göre,

TEK PARTİ YÖNETİMİ DE YERLİ UÇAK FABRİKASININ YÜZDE 49'UNU ALMANLARA VERMİŞ - Tek parti yönetiminin de 6 Ekim 1926'da açılan Türkiye'nin ilk uçak fabrikası TOMTAŞ'ı, yarıya yakın hisse verdiği Almanlarla birlikte kurduğu belirlendi. CHP'nin imasına göre, "Atatürk de yerli uçak fabrikasını Almanlara peşkeş mi çekti?"

#4
Foto - 16 Şubat 1925'te Türk Tayyare Cemiyetinin kuruluşundan sonra Kayseri’de bir uçak fabrikasının kurulması için hazırlıklar başladı. Berlin Büyükelçisi Kemalleddin Sami Paşa, Almanya’da bu konuda Türkiye’ye yardımı dokunabilecek firmaları araştırdı. Araştırdığı firmalar arasında Junkers Tayyare Fabrikası da bulunuyordu.

16 Şubat 1925'te Türk Tayyare Cemiyetinin kuruluşundan sonra Kayseri’de bir uçak fabrikasının kurulması için hazırlıklar başladı. Berlin Büyükelçisi Kemalleddin Sami Paşa, Almanya’da bu konuda Türkiye’ye yardımı dokunabilecek firmaları araştırdı. Araştırdığı firmalar arasında Junkers Tayyare Fabrikası da bulunuyordu.

#5
Foto - 15 Ağustos 1925 tarihinde de bir anlaşma imzalanarak, Tayyare ve Motor Türk Anonim Şirketi (TOMTAŞ) kuruldu. Şirketin diğer ortağı ise Türk Tayyare Cemiyeti oldu. 3.5 milyon TL sermayeli şirketin masrafların ortaklar tarafından eşit bir şekilde karşılanması kararlaştırıldı.

15 Ağustos 1925 tarihinde de bir anlaşma imzalanarak, Tayyare ve Motor Türk Anonim Şirketi (TOMTAŞ) kuruldu. Şirketin diğer ortağı ise Türk Tayyare Cemiyeti oldu. 3.5 milyon TL sermayeli şirketin masrafların ortaklar tarafından eşit bir şekilde karşılanması kararlaştırıldı.

#6
Foto - Şirket hisselerinin yüzde 51’i T.C. Milli Savunma Bakanlığına ait olduğu için merkezi Ankara’da olan TOMTAŞ’ın başına Refik Koraltan getirildi. Varılan anlaşmaya göre küçük çaplı uçakların onarımı için Eskişehir’de atölye kurulacak, Kayseri’de kurulacak fabrikada Junkers uçaklarının büyük çaplı onarımı yapılacak, daha sonra burada uçak üretimine geçilecek, üretime geçilinceye kadar tüm uçak parçaları Almanya’dan getirilecek, üretime geçildikten sonra gerekli olan demir ve alüminyum ortak açılacak işletmelerle Türkiye’den sağlanacaktı. Fabrikanın yılda 250 uçak üretmesi hedefleniyordu. İlk etapta üretilecek uçaklar ise Junkers A 20 ile Junkers F-13 Limosine olacaktı.

Şirket hisselerinin yüzde 51’i T.C. Milli Savunma Bakanlığına ait olduğu için merkezi Ankara’da olan TOMTAŞ’ın başına Refik Koraltan getirildi. Varılan anlaşmaya göre küçük çaplı uçakların onarımı için Eskişehir’de atölye kurulacak, Kayseri’de kurulacak fabrikada Junkers uçaklarının büyük çaplı onarımı yapılacak, daha sonra burada uçak üretimine geçilecek, üretime geçilinceye kadar tüm uçak parçaları Almanya’dan getirilecek, üretime geçildikten sonra gerekli olan demir ve alüminyum ortak açılacak işletmelerle Türkiye’den sağlanacaktı. Fabrikanın yılda 250 uçak üretmesi hedefleniyordu. İlk etapta üretilecek uçaklar ise Junkers A 20 ile Junkers F-13 Limosine olacaktı.

#7
Foto - 6 Ekim 1926 tarihine gelindiğinde düzenlenen bir devlet töreni ile TOMTAŞ uçak fabrikası açıldı. TOMTAŞ’ta 1926 yılında ilk olarak Junkers A-20’lerin montajı yapıldı. 1927 yılının sonuna kadar ise 30 adet Junkers A-20’nin, 3 adet Junkers F-13’ün üretimi gerçekleştirildi.

6 Ekim 1926 tarihine gelindiğinde düzenlenen bir devlet töreni ile TOMTAŞ uçak fabrikası açıldı. TOMTAŞ’ta 1926 yılında ilk olarak Junkers A-20’lerin montajı yapıldı. 1927 yılının sonuna kadar ise 30 adet Junkers A-20’nin, 3 adet Junkers F-13’ün üretimi gerçekleştirildi.

#8
Foto - 28 Haziran 1928’de ortaklığa son verilerek üretim durduruldu. Junkers firması 520.000 karşılığında hisselerini Türk Tayyare Cemiyetine devretti.

28 Haziran 1928’de ortaklığa son verilerek üretim durduruldu. Junkers firması 520.000 karşılığında hisselerini Türk Tayyare Cemiyetine devretti.

#9
Foto - 27 Ekim 1928’de de TOMTAŞ’ın resmen iflası açıklandı. Türk Tayyare Cemiyeti, 1930 yılında hisselerini Milli Savunma Bakanlığına devretti. Ayrıca bu süreçte konu mahkemeye de taşında ve Junkers’e tazminat ödenmesine hükmedildi.

27 Ekim 1928’de de TOMTAŞ’ın resmen iflası açıklandı. Türk Tayyare Cemiyeti, 1930 yılında hisselerini Milli Savunma Bakanlığına devretti. Ayrıca bu süreçte konu mahkemeye de taşında ve Junkers’e tazminat ödenmesine hükmedildi.

#10
Foto - Milli Savunma Bakanlığına devrinden sonra bir süre bakım-onarım faaliyetlerine devam eden fabrika 1932 yılında Kayseri Uçak Fabrikası ismini aldı.

Milli Savunma Bakanlığına devrinden sonra bir süre bakım-onarım faaliyetlerine devam eden fabrika 1932 yılında Kayseri Uçak Fabrikası ismini aldı.

#11
Foto - Uçak üretimi yapan Kayseri Uçak Fabrikası 1940’lı yıllarda Marshall Yardımı’nın da etkisiyle önce üretimi durdurdu, 1950’de Kayseri Hava İkmal ve Bakım Merkezi haline geldi.

Uçak üretimi yapan Kayseri Uçak Fabrikası 1940’lı yıllarda Marshall Yardımı’nın da etkisiyle önce üretimi durdurdu, 1950’de Kayseri Hava İkmal ve Bakım Merkezi haline geldi.

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23

Bip İhbar Hattı

Yaay İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23