Mehdilik ve Mesihlik hareketleri hemen bitmez

25 Ağustos 2016 Perşembe

Gülenciler, derin uykularından ne zaman uyanacaklar? Kerameti kendinden menkul seçilmiş olduğuna inandıkları şahsın ölmesi onları uyandırabilir, deniliyor. Çünkü ondan gerçekleştirmesini bekledikleri vaatlerin onun ölmesiyle bir vehimden ibaret olması anlaşılacaktır. Böylece tılsım çözülecektir. 

Belki safderunların bir kısmı uyanabilir ama yapılanmanın tümü için bunu söylemek tarihî benzer olaylara bakınca mümkün gözükmüyor. Meselâ bizim coğrafyamızda ortaya çıkan ve Yahudi tarihinin en büyük Mesihlik hareketi olan Sebataycılara bakınca bunu söyleyebiliyoruz. Açalım konuyu.

İzmirli Haham Sabetay Sevi (1626-1676) Kabbala’dan etkilenerek 1666da Yahudilerin beklenen “Mesih”i olduğu iddiasıyla ortaya çıkıp Yahudileri tekrar Filistin’e, kutsal topraklara döndürüp, Kutsal Dünya Yahudi krallığını kuracağını vaad eder. 

Başlattığı hareket o dönem dünyanın birçok bölgesinde katliamlara ve kötü muameleye, en katı ayrımcılığa uğrayan Yahudiler arasında büyük yankı uyandırdı. Dünyada en rahat biçimde yaşayan Osmanlı Yahudileri arasında bile heyecan dalgası meydana getirdi. Yahudi toplumunun büyük çoğunluğu beklenen mesihin zuhûr ettiği inancıyla Sevi’yi destekledi.

Bu durum, Ortodoks/RabbinicalYahudileri ve özellikle de hahamları oldukça rahatsız ettiğinden onu heretic olarak ilân ettiler. İstanbul, İzmir ve Manisa’daki Yahudi hahamları Sabetay’a karşı cephe alarak onu Osmanlı otoritesine şikayet ettiler. 

İlk önceleri, Yahudi toplumu içerisindeki bu olaya müdahale etmeyen Osmalı idaresi sonradan özellikle bazı etkili Yahudi haham ve bankerlerin etkisiyle ve bu hareketin giderek siyasi boyut kazanmasıyla konuya eğildi ve Sabetay Sevi tevkif edildi.

Edirne Sarayına getirtilerek Padişah IV. Avcı Mehmed’in huzuruna çıkarıldı. Burada, padişahın da özel bölmesinden izlediği bir ulema divânında muhakemeye tabi tutuldu. Mahkeme, Sabetay Sevi’den iddia ettiği gibi mucizelerini göstermesini aksi takdirde ölüm cezasına çarptırılacağını bildirdi. 

Hayatının tehlikeye girdiğini fark eden Sevi, bu sefer iddialarını inkâr eder. Ancak mahkeme heyeti ve padişah bu cevaptan tatmin olmaz. Bunun üzerine Sevi’ye Müslüman olma teklifi götürülür. Önce Sevi bunu kabule yanaşmaz. Lakin Musevi muhtedisi olan Hekimbaşı, ona bunu kabul etmediği takdirde öldürüleceğini anlatır. Başka bir şekilde kurtulamayacağını anlayan Sevi zahirî olarak Müslüman olmayı kabul eder ve ardından kelime-i şehâdeti ikrar eder. Böylece Sebatay Sevi olarak girdiği saraydan başında sarığıyla Aziz Mehmet Efendi olarak ayrılır. 

Yahudi toplumları arasında Sevi’nin mesihliğine inanmış kahir ekseriyet yeni bir yalancı Mesih’le büyük bir hayâl kırıklığı yaşarlar. Bir kısmı ise, Sabetay’ın Mesih olduğuna kesin inançlarının bir gereği olarak, onun yaptığı her şeyi doğru kabul eder. Bundan dolayı onun Müslüman olmasında da bir hikmetin varlığını kabul eder, meseleyi Kabbalist yorumlarla tevil ederler. Onlar da inandıkları Mesih’in yaptığı gibi Müslümanlığı kabul ettiklerini açıklarlar. Böylece tarihte “Dönme” dediğimiz hareket başlamış olur. 

Sevi’nin yolunu takip edenler, onun büyük bir hikmete binâen zahiren Müslüman olduğunu, Mesihliğinin bir gereği olduğu yorumunda bulunurlar ve bu yorumlarına diğerlerini inandırmaya çalışırlar. 

Onlara göre, Sabetay’ın Edirne Sarayındaki konumu Hz. Musa’nın Fir’avun’un Mısır Sarayında yetişmesi durumuna benzer. Sabetay’a bağlı Museviler çeşitli bölgelerden Edirne’ye gelerek sarık ve cübbe giyip Müslüman kisvesine bürünürler.

Sonra meydana gelen olaylar neticesinde Sevi sürüldüğü Arnavutluk’ta 30 Eylül 1675 (başka rivayet: 17 Eylül 1676) tarihinde sırlarıyla beraber bu dünyadan göç eder.

Müritleri onun bir mağaraya girip orada şeytanla mücadele ettikten sonra İsa gibi göğe yükseldiğine inanırlar. İkinci defa yeryüzüne gelinceye kadar onu beklemeye başlarlar. Bu müritler Karakaşlar, Yakubiler ve Kapancılar diye üç fırkaya ayrılırlar. Bunlar Türk modernleşme tarihinde sanattan siyasete, ticaretten askeriyeye kadar önemli roller oynarlar. 

Çift kimlik taşıyan, zahiren Müslüman, bir kısmı da dinlerden uzak salt laik ama içten Sevi’ye bağlılıklarını sürdürürler. Sabetaycılar Bektaşi, Mevlevi ve Melami tarikatlarına da sızabilmiş ve aralarından şeyhlik mertebesine kadar yükselenenler olmuştur.

Kısacası bu tarz Mehdi ve Mesihlik hareketleri hemen yok olmazlar. Dönmelerin tarihi bu konuda bir fikir verebilir diye düşünüyorum. 

 

  • murat mercanmurat mercan1 yıl önce
    MK nikli arkadaş Âlimlerin yaptığı yorumu batıl sayarsanızMaalesef bu dar ve kıt aklımızla DİN adına yorum yapıyorsunuz Şeytan sizi oyuncağı haline getirmiş haberiniz yok yazık yazık
  • MKMK1 yıl önce
    SA MERCAN KARDEŞ SENİN ÖRNEK VERDİĞİN AYET BU AYETTEN ÖNCEKİ AYETLETLE DEĞERLENDİRİLMESİ GEREKEN AYETTİR. BURADA KİTAP EHLİ DEDİĞİ BİZ İSAYI ÖLDÜRDÜK DİYEN YAHUDİLERE ATIFTIR.BİRKERE O ZAMAN HRİSTİYANLIK YOKTU BUNU ÖNCE BİR BİL O ZAMAN YAHUDİLİK VARDI VE HZ İSAYA ONLAR KARŞIYDI.O AYETTE KİTAP EHLİ YANİ YAHUDİLERDEN HİÇ BİR KİMSE YOKTU Kİ ALLAH U TEALA ONU VEFAT ETTİRMEDEN ÖNCE İSAYA İNANMAMIŞ OLSUN KIYAMET GÜNÜNDE DE İSA ONLAR YANİ İSAYI ÖLDÜRDÜK DİYEN YAHUDİLER ALEYHİNE ŞAHİTLİK EDECEK DİYOR.BU AYET O ANI BİZE GÖSTERİYOR YOKSA GELECEĞE DAİR BİR SONUÇ ÇIKARILAMAZ VE MEHDİ İLEİLİŞKİLENDİRİLEMEZ
  • yusufyusuf1 yıl önce
    ben mehdiyim ben hz. isa yım diyene inanmayacaksın çünkü bunnar kıyametin büyük almetlerindendir mehdi ve hz. isa indimi sen kendin görecek ve anlayacaksın
  • murat mercanmurat mercan1 yıl önce
    Hiç düşündünüz mü Hz isa gelmeyecek diyen son dönemde ortaya çıkan soytarı vede ihlastan yoksun üç beş ilahiyat bozuntusu dışında hiç bir Alim Müctehid kimsenin bu sapik düşünceyi savunmamasi bizleri düşünmeye sevk etmesi gerekmez mi.Allah resulü ne güzel söylemiş ÜMMETİM DALÂLET ÜZERİNE BİRLEŞMEZ.
  • murat mercanmurat mercan1 yıl önce
    Hz isa veya mehti gelecek diyen Alimlerİmam azamİmam şafiİmam malikAhmet bin hanbelElmalı Hamdi yazarMevdudiİmam gazaliİmam suyuti Ebu sud efendiİbni teymiyeARKADAŞLAR OKADAR ALİM VE DİN BÜYÜĞÜ VARKİ BURAYA YAZMAKLA BİTMEZ.
  • murat mercanmurat mercan1 yıl önce
    İslam âlemi Hz isa veya mehti gelecek diye yerinde oturup nasılsa onlar gelecek diye oturup beklememişler. Osmanlı Selçuklu Endülüs İslam devletleri nin mücadelesi savaşları buna delildir. Artık saçmalayip imanımıza zarar vermeyelim.
  • murat mercanmurat mercan1 yıl önce
    Arkadaşlar din düşmanlarının etkisinde kalmayalım. Kuranda sünnette âlimlerin beyanları hepsi orta yerde duruyor. İsa as nuzulu Ehli sünnet açısından şüpheye yer yoktur.Aklımıza fazla guvenmeyelim çünkü şeytan da aklına çok güvenip tevil yaparak şeytan sıfatını aldı.
  • mahmutmahmut1 yıl önce
    Sahte mesih ve mehdi denilince hemen yahudi tarihi ortaya konuluyor.İslam tarihinde onlarca mehdi ve mesih çıkmıştır ve onlarcası da sırasını beklemektedir.Tevhidi islamı ortaya koyarak bu mehdicilik ve mesihçilikten uzaklaşmamız lazım yoksa daha nice fetöler ve metöler göreceğiz.Bırakın hedefin çevresinde dönmeyi, görmezden gelmekle bu işler çözülmüyor.
  • murat mercanmurat mercan1 yıl önce
    Hz isa nın geleceğine dair açık ayet varEhli kitabtan hiç kimse yokturki, O’nun(İsa’nın) ölümünden önce iman etmesinler(müslüman olmasınlar).” Nisa-159Bu ayete göre nasara ve yahudiler tamamen müslüman olacaklardır. Bu ayeti kerime İsa aleyhisselamın ölmediğinien bariz bir ifade ile belirtmektedir. Zira ehli kitab henüz islama iman etmiş değillerdir. Halbuki bu ayette İsa’nın ölümünden önce ehl-i kitabın tamamının iman edip müslüman olacakları belirtilmektedir.
  • Veli kayabaşVeli kayabaş1 yıl önce
    ustadim selam.muhteremler,mehdi deccal mesih hkk.bosu bosuna tartisacaginiza bos konusacaginiza internrti acip sorunkarsiniza yuzlerce binlrrce sayfabilgi cikacak. okuyun ogrenin bu is ezbere yani kagadan atip uydurmakla olmaz.orada jer aradiginiz var.internet en buyuk nimet.milyarlarca kitap kuyiphsneler istediginiz dilde karsinizda.ne aradinizda google bulamadiniz.lame cihan olsa insan sklinda nr kadar bgi tutsbilir.belki allahu alem buda Mehdinin yuzu duasi hurmetne hz.lahin bize buyukucizesi hediyesi.sukurler olsun.selam.
Daha fazla yorum göster (1/10)