• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Kıvanç Tığlı Bulut
Kıvanç Tığlı Bulut
TÜM YAZILARI

Sınavlarda çok heyecanlanıyorum

11 Aralık 2022
A


Kıvanç Tığlı Bulut İletişim: ,

Değerli okuyucular, bazı öğrenciler, çok ders çalışsa, konulara hakim olsa bile sınav sırasında aşırı heyecanlanıp, sınavlarda istedikleri başarıyı elde edemiyor. Okul sınavlarında özellikle bazı derslere karşı olumsuz bir düşünce ve duygular hissettiğinden ve düşündüğünden veya bu dersle ilgili olumsuz bir yaşantıya sahip olduğundan, bu derslere gereken önemi veremiyor ve o dersi çalışmaya karşı motivasyonu düşük oluyor. Danışmanlık hizmeti almaya gelen ve ortaokula giden bir kız danışanım vardı. Matematik dersinde öğretmen, sınıfa bir soru sormuştu. Kendisi hariç, diğer öğrenciler o problemi çözüp, öğretmene göstermişti. Danışanım soruyu çözemediği için çok utanmış ve kendini başarısız hissetmişti. Ne zaman matematik dersiyle ilgili bir ödev yapsa veya test çözmeye kalkışsa aklına o olumsuz anı geliyor ve masa başından kalkıyordu. Danışanımla o olumsuz travmatik anıyı EMDR yöntemi ile çalıştık, böylece matematik dersine karşı daha olumlu ve güçlü bir çalışma motivasyonuna sahip oldu.

 Sınav kaygısı olan kişilerde sıraladığım belirtiler gözlenebilir;

 Fizyolojik olarak; uykusuzluk, çarpıntı, kâbus görme, terleme, titreme, mide bulantısı, baş ağrısı gibi belirtiler görülürken, davranışsal olarak; gerginlik, sinirlilik, öfke, karamsarlık, mutsuzluk, isteksizlik gibi belirtiler de ortaya çıkar

 Bilişsel olarak öğrencide; “Bu sınavda başarılı olamayacağım. Sınav sırasında heyecandan bildiğim her şeyi unutabilirim. Ailemin yüzüne nasıl bakacağım?” gibi birtakım olumsuz düşünceler gelişebilmektedir. Bu tür olumsuz düşünceler gencin dikkatini toplamasını engelleyerek, sınav üzerine yoğunlaşmak yerine başka yönlere dikkat vermesini sağlar. Bu da sınav başarısını olumsuz yönde etkiler. 

Sınav kaygısının nedenlerini şöyle sıralayabiliriz; 

*Yaşam tarzı: Yani yetersiz dinlenme, kötü beslenme, yetersiz fiziksel egzersiz, uygun zaman planlamasının yapılamayışı, aşırı internet kullanımına bağlı olarak uykusunu tam alamamak, sorumluluklarına öncelik vermeme.  

*Ders çalışma tarzı ile ilgili durumlar: Yetersiz çalışma yani, tutarsız ve ilgisiz konulara çalışmak, dikkat dağıtan ortamda çalışmak, sınavdan hemen önce çalışmak, konuyu hatırlayamamak, anlamadan okumak, tekrar gözden geçirmek için not tutmamak, tekrar etmemek. Genelde; öğrenciler, okul sınavlarında, o dersle ilgili dersi dinlerken, dikkatini toplayıp dersi yeterince dinleyemiyor. Sınavdan önce o dersle ilgili anlayamadığı yerlerle ilgili başka kaynaklardan konuyu daha iyi anlamak için tekrar yapmıyor ve de konuyla ilgili her konudan sonra test çözmüyor. Böylece, konu ve bilgi açığı gitgide büyüyor. Öğrenci, sınav gününden bir gün önce büyük bir strese giriyor, sınava tam olarak hazırlanamıyor ve düşük puan alıyor.

Psikolojik faktörler: Meli malı lamak: Her şey bizim için anayasa maddelerine bağlanmıştır, yere zaman ve duruma göre değişmezler. “mükemmel olmalıyım”, “başarılı olmalıyım”, “en yüksek puanı ben almalıyım. Bir erkek danışanım, sınıf birincisi olmak istiyordu, bu yüzden kendine fazla yükleniyordu. Rekabet içinde olduğu bir öğrenci vardı ve sınav sonuçları açıklandığında düşük aldığında, kendini acımasızca eleştiriyordu. O öğrenci beni geçti ve daha başarılı oldu diye öfkeleniyordu. Ailesi de başarıya çok fazla önem veren bir aileydi. Bu öğrenci ile öz şefkat ve öz saygı çalışmaları yapıldı.

Facialaştırmak: Emniyet içinde olmak, mutlaka garanti gibi algılanır. Bu eğilim içinde olan öğrenciler daha yoğun karamsarlık yaşarlar. “Sınavda  kötü not alırsam mahvolurum.” “Sınıfta görüşümü söylersem rezil olurum.” “Sorulan soruyu bilemezsem küçük düşerim.”

Çevrenin ipoteğine girmek: Öğrenci çevre için yaşamaktadır en büyük ödül ve cezayı çevreden alır. Öğrencinin kendi düşüncesi önemli değildir. “Sınavdan düşük not alırsam, annem ve babam ne der?” “Arkadaşlarım ne düşünür?” 

Sınav stresi olan kişiler huzursuzluk nedeniyle yerinde duramamak ve bunun neden olduğu irade dışı uygunsuz davranışlarda bulunabilirler. Bu durumda kendilerine dışarıdan bakıp, sakinleşmeye çalışmalıdırlar. Bazen de, donuk hareketsiz, içe kapanık davranışlarda bulunabilirler. Yaşamlarında değer verdikleri kişilerden uzaklaşabilirler. Aşırı stresten dolayı, uyku düzeni bozulabilir, sıkıntı nedeniyle daha az yemek yer veya tok olduğu halde iyi hissetmek için daha çok yiyebilirler. Kaygılı ve stresli oldukları için, çevresindeki insanlarla daha sık tartışabilir veya sorunlar yaşayabilirler. 

 Yoğun kaygı yaşayan çocukların anne-babalarının da kaygılı ruh hali içinde olmaları gözlenen bir durumdur. Bu yüzden öncelikle ebeveynin kendisi rahat olmalı ki; çocuğunuz da stresli, kaygı veren durumlarda kendini sakinleştirebilmeyi, sizi modelleyerek öğrensin. Ebeveynlerden birinin veya her ikisinin mükemmeliyetçi, rekabetçi aşırı hırslı kişilikte olması da çocuklarda kaygıyı artırır. Bazı ebeveynler de kendisi başaramadığı şeyleri, çocuğu üzerinden gerçekleştirmek istiyor, bu durumda çocuğundan kapasitesi üzerinde bir performans bekleyebiliyor.

 Sınav kaygısında, kaygıyı azaltmada ve başarıyı, ders çalışma motivasyonunu arttırmada oldukça etkili tedavi yöntemleri olan EMDR ve Hipnoterapi ile olumlu sonuçlar alınmaktadır. 

Çocuklarımızın sınavlarında başarılı olması duasıyla Allah (c.c)’a emanet olunuz.

PSİKOTERAPİST KIVANÇ TIĞLI BULUT

DNŞ. TEL: 0212 503 79 95- 0506 401 79-91

Instagram adresim:.@ psikologkivancc hesabından paylaşımlarımı takip edebilirsiniz.

 

Haberle ilgili yorum yapmak için tıklayın.

Yorumlar

Vatandaş

Hanımefendi malum olay hakkında yazabilir misiniz acaba?

Akın kimençe

56 yaşında hala geri zekalı olanlar danım
x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23