• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Kıvanç Tığlı Bulut
Kıvanç Tığlı Bulut
TÜM YAZILARI

Çocuğum öğrenemiyor

29 Mart 2015
A


Kıvanç Tığlı Bulut İletişim: ,

Dilara 7 yaşındadır ve ilkokul 1. sınıfta okumaktadır. Dilara sınıfta, sırasında genellikle oturmadığı gibi sürekli sınıfın düzenini bozmaya devam ediyor. Sınıf arkadaşları tarafından da dışlanmış bir çocuk. Teneffüslerde devamlı ya arkadaşına vurmuştur ya da onlarla kavgaya tutuşmuştur. Buna karşılık Dilara’nın yakın arkadaşları yok ve pek sık olarak da arkadaşları tarafından sürekli öğretmene şikâyet edilmekte. Sınıfta bir terslik olsa hemen Dilara’dan biliniyor. Dilara’nın son zamanlarda aile hayatı da bozulmuştu, anne-baba ayrılmışlardı ve danışanım babasını her zaman göremiyordu. Çünkü baba başka bir şehirde yaşıyordu. Tüm bu nedenlerle Dilara sınıf ve rehber öğretmeni tarafından bize danışmanlık merkezine gönderilmişti.

Danışanım ders yaparken harfleri birleştiremiyor, dikkatini veremiyor, dersi dinlerken arkadaşlarıyla konuşuyor, dersi sürekli bölüyordu. Anne, kızının henüz ona hamileyken de hareketli olduğunu ve bebekken çok ağlayan bir bebek olduğundan bahsetti. Dilara’yı bireysel olarak aldığımda dışarıdan gelen her sesle ilgilendi ve ilgisi kolayca dağılıyor gibi gözüktü. Sık sık benim sözümü keserek, konuyu değiştirip, gereksiz birtakım sorular sordu. 

1. seansın sonunda anne-babaya ve öğretmenine verilmek üzere  doldurmaları için “Özel Öğrenme Güçlüğü Belirti Ölçeği “, “Ebeveyn Değerlendirme Ölçeği “ ve “DSM 4 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Ölçeği” verildi. Özel öğrenme güçlüğü belirti ölçeği sonuçlarında anne-baba ve sınıf öğretmenine göre; Dilara’nın dikkati kolayca dağılır, kısa sürelidir-grup içinde sırasını beklemekte zorlanır-bir çok alanda zeki görünmesine rağmen okulda başarısızdır-kelimeleri çözemez-bir parça okurken kelime atlar-yaşıtlarından çok daha yavaş ve heceleyerek okur-okurken yerini kaybeder-okurken kelimeleri uydurur-okuduğunu anlamaz-yazarken harf kelime atlar-okuma -yazma ve matematikten hoşlanmaz gibi sonuçlar çıkmıştı.

Dilara’ya yapılan Wisc-r zekâ testi sonuçlarına göre; Sözel IQ: 94 ve Performans IQ: 110 Toplam IQ: 104 olarak saptandı. Yani Dilara’nın zekâsı normal seviyedeydi. Sözel zekâsı, performans zekâsından düşük olduğu için ve aralarında anlamlı bir fark olduğundan Dilara’nın  sorunu “Özel Öğrenme Güçlüğü” idi. Yani öğrencimizin zekâsı normal olduğu halde yaşıtlarına göre daha geç ve güç öğrenebilir demekti. T.A.T (Projektif kişilik testi) sonucuna göre; öğrencinin kendilik algılamasında zayıflık, yetersizlik depresyon ve kızgınlık, değersizlik duyguları bulunmuştu. 

Sonraki seanslarda Dilara ile okumasını, dikkatini, görsel algısını geliştirecek özel bireysel eğitimler yapıldı. Depresyonda olan anne ile bireysel görüşülerek ilaç tedavisine başlandı. Anne de böylece kızına karşı daha anlayışlı ve sabırlı davranmaya başladı. Danışan öğrencimiz ile olan terapilerde; ailesinin parçalanışı, yalnızlığa terk edilmesi ve sonuçta duyduğu kızgınlık değersizlik temaları üzerinde çalışıldı. Her geçen seans sonucunda Dilara’nın okuması hızlandı ve okuduğunu daha rahat anlayabildi, artık dikkatini daha uzun süre dersine verebilir hale geldi. 

Değerli okuyucularım, çevremizde şu sözleri velilerden duyarız; “Oğlum / kızım çok geç öğreniyor, öğrendiğini çabuk unutuyor, dikkatini derse veremiyor, çalıştığı halde sınavlardan zayıf not alıyor.” İşte bu sözler, öğrencide öğrenme güçlüğünden şüphelenmemiz gerektiğini bize bildirir nitelikte sözlerdir.

Öğrenme güçlüğü; kişinin yaşı, zekâ düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda, okuma, matematik ve yazılı anlatımının beklenenin önemli ölçüde altında olması durumudur. Bu bozukluk; okuma, matematik veya yazılı anlatım bozukluğu olmak üzere üçe ayrılmıştır. 

Öğrenme yetersizliği olan çocukların gösterdiği tipik davranışlar şöyledir: İçgüdüsel hareket, dikkat dağınıklığı, dikkat süresinin kısalığı, yönergeleri izleyememe, aşırı hareketlilik veya durgunluk, aynı işi tekrarlama, genel beceriksizlik, sağ veya sol elin belirsizliği, diğer çocuklarla anlaşmazlıklardır. Her öğrenme yetersizliği gösteren çocukta bu sayılan özelliklerin hepsi görülmeyebilir. 

l İçgüdüsel hareket: Okul öncesi çocukları genelde sonucun ne olacağını düşünmeden ani tepkilerde bulunurlar. Planlamada tehlikeyi görmezlik, umursamazlık, kararlarda zayıflık genellikle bu çocukların özelliklerindendir.

lDikkat dağınıklığı: Okul öncesi eğitim çocukları yaptıkları işe dikkat etmeleri gerektiği halde önemli olmayan bir görüntü veya söz, onların dikkatini dağıtır ve onlar dikkatini tekrar asıl işleri üzerinde toplayamazlar. Örneğin, Aslı okulda, gördüğü her şeye bakıyordu ve onun dikkatini her şey kolaylıkla çekiyordu. Eğer bir arkadaşı kalemini düşürse o hemen yapmakta olduğu işini bırakarak o ses yapan eşyayı bulmaya çalışıyordu.

l Talimatları izlemede beceriksizlik: Öğrenme yetersizliği olan bazı çocuklar, talimatı dinlerler ve aynı yaştaki diğer çocuklar gibi istenileni yaparlar. Bazen de ne söylendiğini anlamayabilirler. Diğer taraftan bazı çocukların hafızası, su tutmaz sepet gibidir. 

l Heyecansal rahatsızlık (Aşırı hareketlilik): Aşırı derecede hareketli olan okul öncesi çocukları akranlarına göre genelde etrafta daha çok dolaşırlar ve daha çok konuşurlar. 

l Durgunluk: Durgun olan bir çocuk ekseriyetle uykulu, tembel ve ağır hareket eden bir görünüm içindedir. Örneğin, Ali isteksiz, canı sıkılmış bir çocuk görünümündedir. O, tüm fiziki faaliyetlerde çok yavaştır. 

l Tekrarlama: Tekrarcı çocuklar, yapmaya başladıkları işi tekrar tekrar yaparlar ve aynı işi yapmaktan kendilerini alıkoyamazlar. 

l Genel beceriksizlik: Bu özelliğe sahip çocuklar, diğer yaşıtlarına göre daha hantal ve kabadırlar. 

Çocuklarımızın kolay öğrenebilmesi duasıyla Allah a emanet olunuz.

PSİKOTERAPİST KIVANÇ TIĞLI BULUT 

DNŞ. TEL: 0212 503 79 95 - 0506 401 79 91

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23