• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ali Erkan Kavaklı
Ali Erkan Kavaklı
TÜM YAZILARI

Aktif öğrenme geleneksel anlatımın pabucu dama

22 Şubat 2018
A


Ali Erkan Kavaklı İletişim: [email protected]

Fizik dalında Nobel Ödülü alan Prof. Carl Wieman öğrenmede yeni metot teklif ediyor:

“Aktif öğrenme.”

Metot kısaca şöyle özetlenebilir:

“Öğrenciye yaptırmalı, anlattırmalı.

Yanlışları düzeltmeli.

Tekrar yaptırmaya ve anlattırmaya devam etmeli.

Tekrar eksik ve yanlışları düzeltmeli.

Rehber yaparak eğitime devam etmeli.” (Der Spiegel, 10.02.18, s.106)

Yeni eğitim araştırmaları hemen hemen herkesin öğrenebileceğini ortaya koyuyor. Eskiden bazı alanlardan üstün yetenekli insanların olduğu kabul edilirdi. İnsanların binde birinin üstün yeteneğe sahip olduğu kabul edilirdi. 

Bugün başka denemeler var. Japon bilim adamı 2014 yılında yaptığı bir araştırmayla herkesin istediği şeyi öğrenebileceğini ortaya koydu. Japon bilim adamı, yaşları iki ile 6 arasında 24 normal çocuğu bir araya getirdi ve onlara müzik eğitimi verdi. Müziğin tonlarını öğrenmelerini istedi. Her gün birkaç dakika eğitim verdi. Bazı çocuklar birkaç dakikada bazıları bir yıl içinde öğrendiler. Sonunda hepsi istenen şeyleri eksiksiz öğrendi.

Bugün bu konuda elimizde çok sayıda deneme var.

Geçen hafta Alanya’da seminer verdim. Lise birinci sınıf öğrencisi Aybike ile tanıştım. Takdir alıp almadığını sordum. Zayıfı olmadığını fakat teşekkür veya takdir alamadığını söyledi. Konya’da Konevî Anadolu Lisesi’nde okuyor, okul Müdürü Ömer Faruk Bey’i, din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni Duran Çetin’i beğeniyor. Ortak dostlarımız var. 

- İstersen ikinci dönem teşekkür de takdir de alırsın, dedim.

Durakladı, bakışlarını benden kaçırdı, ellerini ovuşturdu. Sonra şöyle dedi: 

- Bende dikkat eksikliği var. Derslere yoğunlaşamıyorum. On-on beş dakikadan fazla ders çalışamıyorum. Psikiyatriste gidiyorum, ilaç alıyorum. 

- Çok mu televizyon seyrediyorsun?

- Hayır.

- Telefonla oyun oynuyor musun?

- Sayılmaz ama hafızam da zayıf, dersler aklımda kalmıyor. Ne önerirsiniz?

- Hafıza teknikleriyle öğrenmelisin.

- Ne yapacağımı bilmiyorum.

Aybike’ye oda sistemini anlattım. 

“Evinizin on odası olacak ve öğrenmek istediğimiz on kelimeyi resimleyerek, değiştirerek, boyayarak, kendimizle ilişkilendirerek odalara yerleştireceğiz. Bu işlemleri sen yapacaksın. 

Birinci oda Antre, 2. Mutfak, 3. Koridor 4. Oturma Odası, 5. Misafir Odası, 6. Çocuk Odası, 7. Yatak Odası,  8. Banyo, 9. Balkon, 10. Bahçe. Bu odalara öğrenmek istediğin on şeyi yerleştirelim.”

Aybike kimya elementlerini saydı: Cıva, kurşun, demir, kalay, bakır, çinko, kalsiyum, kömür, su, karbon.

1. Kapıdan girince başından aşağı cıva döküldü, gözlerin görmez oldu, feleğini şaşırdın. 

2. Mutfağa girdin, tavaya kurşun döktün, ellerin yandı, eczaneye koştun.

3. Koridorda ayağına demir çarptı, ayağın kanadı, yara bandı ile sardın.

4. Oturma odasının koltukları kalay rengi parlıyordu, gözlerini aldı, güneş gözlüğü taktın.

5. Misafir odası bakır ile kaplanmış, her tarafı kahverengi-kırmızı renk. Yer taban bakır, tavan bakır.

6. Çocuk odasında iki Çinli çocuk var. Çin ve Ko. Onlara sarılıp öptün, seni çok sevdiler.

7. Yatak odasında vücudunun kalsiyum eksikliğini gidermek için yumurtanın beyazını yedin, sarısını ilaç yaptın; gözlerine, ellerine, ayağına sürdün.

8. Banyoya girdin, karbon dişlerini beyazlatsın diye kömür sürdün, dişlerin simsiyah oldu.

9. Balkona çıktın, yağmur yağmış, su dolmuş, havuz olmuş, bir güzel yüzdün.

10. Bahçeye kar yağmış, Bon’dan arkadaşın gelmiş. Ona kar verdin, Bon’a götür, dedin. 

Aybike’den on kelimeyi saymasını istedim. Antreden başlayarak da bahçeden başlayarak saydı. 

Mesele metod bilmek ve ısrarla çalışmak. Her beyin öğrenir, öğrenmeyen beyin olmaz. Görmeyin gözün olmadığı gibi. 

Normal bir insan kendisine okunduğu takdirde en çok 7 sayıyı aklında tutabilir. Gelişim psikoloğu Andres Ericson, yoğun antrenman neticesi öğrencisinin 82 sayıyı aklında tutmasını sağladı. 

Prof. Carl Wieman hataları seviyor. Ne kadar hata olursa o kadar düzeltme yapıyor ve düzeltirken bilgi üzerinde düşünmeyi sağlıyor. Yanlışları yenilgi olarak değil, iyileştirme şansı olarak görüyor. Seminerlerde bütün öğrenciler ödevleri yapmak zorunda, çözümler Prof. Wieman’ın yönettiği yuvarlak masa toplantısında tartışılıyor, Wieman en önemli hata bulucu ve düzeltici. Hataları bohçasını, doğrular bahçesine çeviriyor. Wieman’ın öğrenciler çok başarılı, okuldaki başarısızlık oranını % 38’den % 21’e indirmiş.

Wieman’a göre; anlatmaya dayalı ders işleme metodunun defteri dürülmeli, aktif öğrenme metodu benimsenmeli.

Beyin vitamini: Beyni verimli kullanma, zekâsını geliştirme ve hafıza tekniklerini daha ayrıntılı öğrenmek isteyenlere Dehanı Keşfet, Zekânı ve Hafızanı Geliştir kitabımızı (Prof. Sefa Saygılı, Dr. Ali Akben ve Kavaklı) tavsiye ederim. (İletişim: www.binbirhece.com
www.kitapyurdu.com )

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23