• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ali Erkan Kavaklı
Ali Erkan Kavaklı
TÜM YAZILARI

Akıl ve duyguların eğitimi, eğitimin amacı

15 Mart 2018
A


Ali Erkan Kavaklı İletişim: [email protected]

Eğitimin amacı kâmil insan yetiştirmektir. Öğrencilerin yeteneklerini geliştirerek kendisine ve insanlara faydalı biri olmasını, dünya ve ahirette mutlu olmasını sağlamak amacıyla eğitim yapılır.

Hak ve hakikati bilmek, iyilik ve doğruluğa yönelmek, insanı kâmil ve olgun hâle getirir. Allah rızasını kazanmak, adalet, cennet, cehennem, sevap kazanma düşüncesi insanın akıl ve duygularını doğru yolda kullanmasını sağlar.

Dünya bir misafirhane, insan Allah’ın kıymetli bir misafiri. Allah, insanı dünyaya ilim öğrenerek olgunlaşması ve cenneti kazanması için göndermiş. Cennete Allah rızası kazanılarak gidilir, kötülük yapanın yolu cehenneme çıkar.

Çoğu zaman mantıklı düşünür ve mantıklı konuşuruz. Karar verirken duygularımız devreye girer, kararlarımızı duygularımızla veririz. 

Akıl ve sağduyu kadar duyguların eğitimi önemli, hatta aldığımız kararlarda mantıktan daha etkili oldukları için duyguların eğitimi çok daha mühim.

İnsan mantıktan ibaret değil. Gerçek, hakikat, realite dediğimiz şeyler mantıkla ilgilidir. 

Sempati, sevgi, sevinç, beğenme, tiksinme, korku, öfke, nefret, kin, kıskançlık, üzüntü, hırs, azim, sabır gibi duygular iyi yönetilmeli. Eğitimci, duyguların yönetilmesini en önemli tema olarak görmeli. 

Akıl ilim vasıtasıyla eğitilir. Doğru-yanlış, iyi-kötü, çirkin–güzel, adalet–zulüm kavramları ilim yoluyla öğrenilir. Aklın ve duyguların faydalı ve yerli yerinde kullanılabilmesi için öğrenmek şart.

Allah, beyni öğrenme programlı yaratmış, beyin ilimle beslendiği için kitap göndermiş, okumayı emretmiş. 

Kitap bize Allah’ı, peygamberi, adaleti, ahireti, iyi ve kötüyü anlatır.

Hakikatler öğrenildikten sonra hayata geçirilme yani uygulama safhası başlar. Bu noktada duygular devreye girer. 

Duygu eğitimi yapılmazsa insan iyi ve faydalı şeyleri bırakıp kötü ve zararlı şeyleri yapabilir.  

Mesela adam öldürmek, içki içmek, kumar oynamak, sigara, cinsel taciz, başkasının hakkını yemek kötü davranışlardır ama medya her gün bu ve benzeri davranışları sergileyenlerin haberleri ile dolu.

Sigara içmenin zararlı olduğunu herkes bilir, en çok da sigara içenler bilir. Yine de içiyorlar çünkü bağımlılar, duygularının esiri olmuşlar.

Bağımlılık duygularını yönetememekten kaynaklanır. İradesi zayıf olanlar akılları ile değil duyguları ile hareket ederler. Gençlere iradeyi güçlendirme eğitimi verilmeli; kötü duygu ve düşünceleri, dürtüleri yönetme, erteleme ve bastırma yeteneği geliştirilmeli. 

İnsan sabretmeyi öğrenirse hislerine söz geçirebilir.

İyi şeyleri sevmek, kötü şeyleri terk etmek, duygu eğitimi ile mümkündür. 

Küçükleri sevmek, büyüklere saygı göstermek iyi insanın niteliği. 

İnsan iyi insan olmak için gayret etmeli.

Düşmanlık, kin, düşmanlık ve nefret duygularını yönetmeyi öğrenmeliyiz. Düşmanlara ve kötü kişilere karşı kendimizi korumak için öfke duygusuna ihtiyacımız var. Vatan savunmasında öfke çok işe yarar. Öfkelenince eşini, çocukları ve zayıfları dövmeye kalkan öfkesini kontrol edememiş ve onu yanlış yerde kullanmış olur.

İnsan hayatını sürdürebilmek için yeme, içme, evlenme ihtiyacı duyar. 

Bu duyguların helal dairesinde kullanılması gerekir. Helal şeyleri yemek, haramlardan kaçınmak insana sevap kazandırır. Evlenerek şehvetini yönetmek sevap, başkalarının ırz ve namusuna göz dikmek, zina etmek, şehvet duygusunu yönetememek günahtır. Her günahta inkâra giden bir yol vardır ve inkâr insanı cehenneme sürükler.

Bazı kötülükler, insanın kendisi ile ilgilidir. Çok yemek, içki içmek, çok uyumak vb.

Bazı kötülükler diğer insanları ve toplumu rahatsız eder. Kumar oynamak, cinsel taciz, yalan söylemek, insanları aldatmak bunlardandır.

Hayatın gayesini bilmek duygu yönetimini kolaylaştırır.

İzmir’in Ödemiş ilçesinde bir öğrenci, tüfekle okul müdürünü öldürdü. Olay, eğitim dünyasını şok etti. Öğrencinin böyle bir yanlışı nasıl yapabildiğini uzun süre konuştuk. 

Müdürü vuran öğrenci, her şeyden önce kendisine zarar verdi. Aklını iyi yolda kullanmadı, hayatını kararttı. Akıl iyi, güzel ve faydalı şeyleri yapmak için verilmiş.

Delikanlı, öfkesini kontrol edemediği için silaha sarıldı, geleceğini yaktı, katil oldu. İnsan öldürmek büyük günahlardan biri. 

Büyüklere saygı, ilim öğretenlere hürmet etmek Allah’ın emri.

Öğrenci sevabı değil, günahı; iyiyi değil, kötüyü; güzeli değil çirkin şeyi tercih etti. Ebedî hayatını da tehlikeye attı. Hem kendisine hem okul müdürüne zarar verdi. 

“Bana bir harf öğretenin kölesi olurum” demiş Hz. Ali. İlim öğrenmek sevap. Sevaplar insanı cennete götürür. 

İnsan dünyaya imtihan için gönderilmiş. Sadece ilim öğrenip iyi ameller işleyerek cennete gidilir. İnsanın yeteneklerini geliştirip dünyada başarılı olması; akıl ve duygularını yöneterek ebedî hayatını kazanması aldığı eğitime; aklını, öfkesini ve duygularını iyi yolda kullanmasına bağlı. 

Tebrik ve Teşekkür: Eğitimin kalite kazanması için eğitimci dostlarım inanılmaz çaba harcıyorlar. Mucur İmam Hatip Lisesi rehber öğretmen Bekir Yağmur’un davetlisi olarak Kırşehir’in Mucur ilçesinde öğrenci ve öğretmenlere konferanslar verdim. Öğrencilere yeteneklerini geliştirerek dünya ve ahiret mutluluğunu kazanabilmeleri için gerekli prensipleri anlattım. Konferansın organizesinde emeği geçen Milli Eğitim Müdürü Hüseyin Akbülbül, İmam Hatip Lisesi Müdürü Ahmet Özkaya, Bekir Yağmur ve eğitimci dostlara bin teşekkür ederim.  

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23