Karl Friedrich Benz

Gottfried Daimler ile birlikte, otomobilin babası olarak anılan Karl Friedrich Benz dünyanın benzin motoruyla çalışan ilk arabası olan Motorwagen‘i üretmiştir.

Karl Friedrich Benz 26 Kasım 1844 tarihinde Almanya'nın Karlsruhe şehrinde bir makinistin oğlu olarak doğdu. Lise eğitimi sırasında doğa bilimlerine ilgi duymaya başladı ve kendini bu yönde geliştirdi. Daha sonra makine mühendisliği eğitimi almaya başlayan Benz, lokomotif, binek araçları ve köprü inşasında deneyim kazandı.

1970 yılında, Mannheim‘de demir dökümcü olarak çalışmaya ve mekanik aletler üreten küçük bir imalathane işletmeye başlayan Benz, bu işten beklediği geliri sağlayamayınca, beş çocuk sahibi olduğu eşi Bertha‘nın çeyizinin de tükenmesi üzerine motor üretimine yöneldi.

1 beygir gücünde iki zamanlı bir gaz motoru inşa etme düşüncesini hayata geçirmek için çalışmalara başladı. Aracın bütün teknik problemlerini çözen ve kısa sürede gerekli anaparayı sağlamak amacıyla bir anonim şirket kuran Benz, daha sonra hissedarlarla tartışınca, şirketten ayrıldı. 1883 yılında Mannheim’de, Benz&Cie Gazlı Motor Fabrikasını kurdu.

Sabit makinalar için motor üreten bu şirketle başarıyı yakalayınca geleneksel motorlarla çalışmaktan vazgeçerek, çocukluk hayaline yöneldi ve raysız çalışabilen bir binek aracı üretmeye girişti.

Ürettiği üç tekerlekli motorlu arabayı daha da geliştirerek, 1886 yılının Ocak ayında bu araç için 37435 numaralı devlet patentini aldı. Dünyada ilk kez bir otomobil icat eden Benz, arabayı karısıyla birlikte ilk kez 1886 yazında Mannheim’de sergiledi.

Birkaç ay sonra, Stuttgart yakınlarındaki, Cannstatt‘ta benzin motorlu, dört tekerlekli bir binek arabası üreten Gottlieb Daimler ile Karl Benz, o zamandan beri otomobilin babası sayılmaktadırlar.

Benz’in, icadını 1888‘de Münih‘te bir makine fuarında sergilemesi ve karısı Bertha Benz’in de, kocasına haber vermeksizin arabayla, Mannheim’dan Pforzheim’a ilk kez uzun mesafeli bir yol katetmesi, basının dikkatini çekerek adlarından çokça söz ettirmeye başlamalarını sağladı.

Bu başarıyla yetinmeyen Benz, direksiyonu daha iyi olan dört tekerlekli bir binek aracı üzerinde çalışmaya başladı. Bu aracı 1892 yılının sonuna doğru ilk kez sergiledi. Bunu izleyen süre zarfında, Benz otomobillerinin bütün parçaları olabilecek en iyi şekilde gelişirken, talebin giderek artması karşısında da şirketin üretimi arttı.

Şirket içi huzursuzluklar başlayınca Benz, 1903 yılında hisselerini satarak firmadan çekildi. 1904’te denetim kuruluna girmesine rağmen şirket işlerinde önemli bir varlığa sahip olamayan Benz daha sonra yaşadığı Ladenburg’ta iki oğlu ile birlikte Benz Söhne firmasını kurduysa da, bu firma 1925‘te kapandı.

Kurduğu şirketin uluslararası bir kuruluş olarak yükselişini ve 1926 yılında Daimler Motorengesellchaft ile birleşerek, Daimler-Benz AG adını alışına şahit olan Karl Friedrich Benz 4 Nisan 1929 tarihinde Ladenburg’da öldü.

İcatları arasında, karbüratör, gaz/fren sistemi, bir pilden elektrostatik kıvılcımlanmayla ateşleme sistemi, buji , debriyaj, vites değiştirme sistemi, ve radyatör de bulunan Benz’in 1896 yılında tasarlayarak, patentini aldığı boxer tipi motoru, halen motorsporlarında temel tasarım prensibi olarak kullanılmaktadır.