Prostat kanserlerine umut olacak buluş

2015-05-24 16:20:00 - 2015-05-24 16:40:55
Prostat kanserlerine umut olacak buluş

Türk bilim insanı büyük bir başarıya imza atarak prostat kanserini iyileştirmeyi başardı.

Oslo Üniversitesi'nde öğretim üyesi, Harvard Üniversitesi'nde de misafir araştırmacı olarak görev yapan Kayserili bilim adamı Prof. Dr. Fahri Saatçioğlu, prostat kanserinde anahtar rol oynayan bir mekanizmayı ortaya çıkardı. Saatçioğlu ve ekibi, bu mekanizmayı bozacak bir yöntem geliştirerek farelerde prostat kanserini iyileştirmeyi başardı. Saatçioğlu’nun bu çalışması, dünyada biyoloji bilimleri konusunda önde gelen bilimsel dergilerden biri olan Proceedings of National Academy of Sciences'te (PNAS) yayımlandı.

Prostat kanserinde anahtar rol oynayan KLK4 adlı geni yıllar önce keşfeden Prof. Dr. Saatçioğlu, ancak bu genin prostat kanserindeki görevini bilmediği için çalışmasında yeni yeni sonuçlar alıyor. Bu bağlamda çalışmasında KLK4 proteininin, prostat kanser hücrelerinin temel sinyal yollarından ikisinin temelinde olduğunu bulan Türk bilim insanı, hücre kültüründeki kanser hücrelerinde KLK4 yapımını baskıladığında hücrelerin büyüme özelliklerini kaybettiklerini ve ’apoptoz’ denilen hücre ölümüne yakalandığını ortaya çıkardı.

Bu bulgular ışığında Amerika’da MD Anderson Kanser Enstitüsü'nden Dr. Bülent Özpolat ile ortak çalışma yapan  Prof. Dr. Saatçioğlu, deneylerde insan prostat kanseri tümörlerini farelerde büyüttü ve nanoteknolojik bir yöntem kullanarak geliştirdiği KLK4 baskılayıcı formulasyonu doğrudan kana verdi. Çalışmalar neticesinde tümörlerin birkaç hafta içinde küçülüp hemen hemen yok olduğu farkedildi.

Söz konusu yöntemin optimize edilerek en kısa zamanda prostat kanserli hastalarda denenmesi amaçlanıyor.