Fındığa en büyük rağbet çikolata üretiminin ve tüketiminin yoğun olduğu ülkelerden geliyor.
YENİ AKİT Fındığa en büyük rağbet çikolata üretiminin ve tüketiminin yoğun olduğu ülkelerden geliyor. 2 milyar doları bulan ihracatta en büyük pay ise Almanya, İtalya ve Fransa’nın. İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB) Başkanı Gören, Anadolu fındığının en çok Avrupa’dan talep gördüğünü belirtti.
Fındık üretiminde ön sıralarda yer alan ülkemizde, ihracatta da hedeflenen payın arttırılması için üreticilere sağlanan katkı, birlikleri de memnun ediyor. İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB) Başkanı Ali Haydar Gören, Avrupa’dan yüksek talep gördüğünü söyledi. “Avrupa, çikolata tüketiminde olduğu gibi fındık ihracatımızda da ön planda” diyen Gören, “Ama bu bölgeye ihracat bağımlılığımızı yüzde 60 oranından yüzde 40’a çekelim ki yeni yerlere açılabilelim. ABD de en büyük çikolata tüketicilerinden. Tabii ABD kuru meyvelerin de cennetidir. Bizim için ABD çok önemli bir alan. Toplam ihracatımızın 300 bin tonu bulduğu dönemde oraya 5-6 bin ton ürün satıyoruz. Fındığımızı ABD’de tanıtmak, ABD’de fındıklı çikolata tüketimini arttırmak bize göre hedef olmalı. Elbette Rusya, Asya ülkeleri, Afrika ülkeleri de bize göre hedef olmalı ki oralarda çikolata tüketimi artıyor” diye konuştu.
İhracat ile refahı arttırırız
İhracatta üretimin ve tarımla ilgili kararların da önemli rol oynadığına işaret eden Ali Haydar Gören, “Nisan ayından bu yana Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) duruma müdahil, belli bir fiyat bareminde alım yapıyor. Biz hep ‘otoritenin karar almadan evvel bizler ile görüşmelerde bulunması ihracat ve tüketim adına olumludur’ diyoruz. Yani ne kadar ihracat yaparsak, satarsak talebi o kadar arttırırız. Buna bağlı olarak üreticinin refahı artar ve sorunların önemli bölümü ortadan kalkar“ diye konuştu.
500 bin üreticinin 700 bin ton fındık ürettiğini dile getiren Gören, sözlerini şöyle sürdürdü: “700 kilogram fındığın geliri 7 bin lira. Burada gideri unutmamak gerekiyor. Yüzde 50’ye yakın olan gider ile gelir 3 bin 500 liraya iniyor ki üretici bununla hayatını idame ettiremez. Öbür ürünlerde olduğu gibi burada da sosyal yapı yeniden ele alınmalı. Bu başladı da. Belli kararlar var, ‘miras bölünmesi 20 dönümden aşağı olmayacak’ gibi. Olumlu adımlar var. Üretici için yararlı yardımlar da görüyoruz. Bu yardımlar ile üretici refahı ön plana alınmalı.”
ÖNE ÇIKAN VİDEO
Dünya çikolata sektörünün büyüklüğü 70 milyar doları aşıyor. l Çİkolata üretiminde en önemli pay Avrupa ülkelerinin. Hanuta ve Nussnacker gibi markaları ile Almanya, Valrhona ve Rıchard gibi markaları ile Fransa, Nutella ve Kinder gibi markaları ile İtalya, Nestle ve Tobleronne gibi markaları ile İsviçre ünlü.
Çikolata tüketiminin de yoğun olduğu bu ülkelerin fındık talebi artıyor. Hepsinin de öncelikli tercihi Türkiye oluyor.
Buğra Kardan