Sosyal medyada çocuklarınızı 'fenomen' yapmayın!

  • Prof. Mücahit Öztürk, sosyal medya reklamlarında bebek ve çocukların kullanılmasının, çocukların gelişimini ve meslek algısını etkilediğini söyledi.

  • "Tüm dünyada çocuklar reklamlarda kullanılmış. Bu çok tartışılan bir konu. Özellikle de bunun çocuklar üzerindeki etkisi çokça konuşuldu. Çocukların reklamda kullanılmasında aslında hedef kitle olarak çocuklar da karşınıza geliyor. Çocukların kendi yaş düzeyindeki çocuklardan etkilenmeleri çok daha kolay oluyor." diye konuştu.

  • Öztürk, dikkat çekmek adına çocukların gülümseyişinin, bakışının, kahkahasının kullanılmasının çocuk ruh sağlığı bakımından yanlış olduğunu belirtti. Aynı şekilde reklam izlemenin de bir çocuğu olumsuz etkilediğini söyledi. Çocukluk "fenomen" kavramını algılayışlarında değinen Öztürk, fenomen olan veya olmak isteyen bir çocuğun yeteneklerini kullanmadığını belirtti.

  • Reklamcılık alanında çocuk haklarının görmezden gelinebildiğini belirten Öztürk, "İnsanlar, bunu masum bir duyguyla yapıyorlar belki. Çocukların medyada kullanılmasının çocuk popülasyonu üzerindeki etkisi tahminimizden daha fazla. Mutlaka burada da bir sınırlamanın getirilmesi gerekiyor. İçerik noktasında da belli sınırlamanın olması lazım." değerlendirmesini yaptı.

  • Çocuğun sosyal medyada dikkat çekmek için, reklamlarda, ailelerin kendi ürünlerini pazarlamak için işçi gibi kullanılmasının etik olarak doğru olmadığı ifade etti. Bu çocukların 'Ben meşhur olursam, ekranda görünürsem hiçbir şey yapmama gerek yok.' şeklinde düşüncelere kapılma ihtimalinden bahsetti.

  • "Çocuğunuzun bir videosunu paylaşabilirsiniz ama bunu bir menfaate devşiriyorsanız burada bir sıkıntı var demektir. Buradaki temel nokta sadece bireysel değil toplumsal olarak duyarlılıkla alakalı. Toplumda, çocukların bu amaçla kullanıldığı anlaşılırsa bunun önüne geçilir. O yüzden bu noktada insanların bilinçli olması ve gerekli tepkiyi vermesi gerekiyor." dedi.

  • Sakıncalı olan bir başka şey ise çocukların olduğundan büyük gösterilmesinin etkilerinden bahsetti. Prof. Mücahit Öztürk, bu konuyla alakalı "Kıyafetlerle veya birtakım malzemeleri kullanarak çocukları yaşından büyük göstermeye çalışmak o çocuğun psikolojisi açısından son derece sıkıntılı bir süreç.

  • Çünkü, siz çocuğa bir yük veriyorsunuz. Çocuğun bir şekilde karşı tarafça erişkin olarak algılanması o çocuk üzerinde ağır bir yüktür. Bu noktada çocukların kendi tercihleri olmadan veya tercihleri gibi gösterilen her türlü davranış çocuk haklarını ihlal etmektir. Bu da çocuğun ruhsal olgunlaşmasıyla bedensel olgunlaşması açısından büyük bir uçurum oluşturur. Bu, çocuk ruh sağlığı açısından tehlikelidir." diyerek belirtti.

  • Sosyal medya ve reklam üzerinden yapılan yanlışların devam etmesi halinde çocukların gerçeklikten kopabileceğini ve hayal dünyasında yaşayan çocuklar ile karşılaşacağımızı aktardı.