THY - Kabin Kıyafetleri Lansman

Araba motoru neyden oluşur?

Araba motorunun içerisinde plastik ve çelikten oluşan çok sayıda parça bulunmaktadır. Araba motorları içinde ve dışında farklı görevler gören çok sayıda parça bulunur. Bu parçalar işlevlerine göre plastik ve çelikten üretilmiştir. Motor yakıttan aldığı enerjiği mekanik enerjisine çeviren makinedir. Çeşitli motor türleri vardır. Bunlar belirli kriterlerle birbirlerinden ayrılır. Zamanlarına göre; Dört zamanlı ve iki zamanlı motorlar, kullanılan yakıtlara göre; Benzinli motorlar, dizel motorlar ve LPG motorlar, Yakıtın yanma yerine göre; İçten yanmalı ve dıştan yanmalı motorlar, Silindir sayılarına göre; Tek silindirli ve çok silindirli motorlar, Soğutma sistemlerine göre; Su soğutmalı ve hava soğutmalı motorlardır.

Araba motorları parçalarını içindeki parçalar ve dışındaki parçalar olmak üzere 2 gruba ayırmamız mümkündür. Ancak en önemli parçaları içinde yer alan parçalardır.

İşte motorun içinde yer alan ve asıl görevi gören parçalar;

Silindir bloğu motorun ana gövdesini meydana getirmektedir. Pistonlara ve krank miline yataklık yapar. İçerisinde silindirler, krank, mili, kam mili, yağ pompası, dışarısında yakıt pompası, distribütör, yağ filtresi, şarj dinamosu, marş motoru gibi parçalar yer alır.

Silindir bloğunun üzeri silindir kapağı ile kapatılır. Silindir kapağının üzerinde bujileri, emme ve egzoz subaplarını, enjektörleri bulunur. Karter ise silindir bloğunun alt tarafını kapatmaktadır. Bunun yanı sıra motor yağının deposudur.

Subap (Külbütör) kapağı motoru ve subap mekanizmasını dışarıdan gelecek materyallere karşı korur. Motor yağı subap üzerindeki yağ kapağından konulmaktadır.

Krank mili motor içindeki diğer bir parçadır. Krank mili doğrusal hareketi dairesel harekete dönüştürmektedir. Doğrusal hareketler pistonlardan gelir. Krank milinin ucunda bir dişli ve kasnak vardır. Dişli kam miline hareket verirken kasnak da su pompası ile alternatöre hareket vermektedir

Silindir içerisindeki hareketlerinden dolayı emme, sıkıştırma, ateşleme ve egzoz gibi motorun çalışma zamanlarının meydana gelmesini sağlayan parça ise pistondur. Pistondan aldığı doğrusal hareketi krank miline ileten parçaya da piston kolu denilir. Hareketli parçalar arasında sızdırmazlığı sağlamak için ise motora segmanlar yerleştirilmiştir.

Hareketini krank milinden alan kam mili subaplara, distribütöre, yağ pompasına ve yakıt pompasına hareket vermektedir.

Subaplar ise emme ve egzos subapları olmak üzere ikiye ayrılır. Egzoz subapları yanmış gazların silindir dışına çıkmasını, emme subapları ise dizel motorlarda havanın, benzinli motorlarda ise benzin hava karışımının silindire girmesini sağlamaktadır. Karterdeki yağı alarak otor parçalarına pompalayan parça ise yağ pompasıdır.

Araba motorları içindeki parçalar bu parçalardan oluşmaktadır. Bununla birlikte motorun dışında da bir takım parçalar yer alır. Bu parçalar daha çok yardımcı sistemlerdir.

Su soğutmalı motorlarda soğutma suyunun depolandığı yer radyatördür. Motorlardaki ısıyı emerek motorların soğumasını sağlayan ısınmış suyun soğuması radyatör sayesinde mümkün olmaktadır.

Bir diğer parça karbüratör ise motora gerekli olan benzin, hava karışımını sağlar. Motorun ihtiyaç duyduğu havayı dışarıdan alırken havayı temizleyerek karbüratöre veya emme manifolduna gönderen parçaya da hava filtresi denilir. Yağ filtresi kirlenen yağı temizlemek için motor içerisinde dolaşır.

Manifoltlar 2’ye ayrılır. Karbüratöre belli oranda karışmış olan benzin-hava karışımını veya havayı silindirlere dağıtan parça emme manifoldudur. Egzos manifoldu ise egzoz gazlarını toplayarak egzoz borusuna buradan da dışarıya atılmasına yarar.

Akümülatörden aldığı 12 voltluk doğru-akımı 15 – 25 bin volta çıkaran parçaya endüksiyon Bobini adı verilir. Endüksiyon bobininden aldığı yüksek voltajı ateşlenme sırasına göre bujilere dağıtan parça ise distribütördür.

Buji ise yanma noktasında sıkıştırılmış bulunan hava-yakıt karışımını ateşleyen parçadır. Regülatör şarj dinamosunun veya alternatör tarafından üretilen akımı ayarlar. Depodan aldığı yakıtı karbüratöre yakıt pompası pompalamaktadır. Motora ilk hareketini marş motoru vermektedir.

Aracın elektrik ihtiyacı alternatörden karşılanmaktadır. Bu parça motoru çalıştığı müddetçe mekanik enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürmektedir. Su pompası ise radyatördeki soğutma suyunu motordaki su kanallarına ulaştırır. Enjeksiyon pompası ise enjektörlere mazot pompalar.